Vinner 2021

Humorkampanje

Team:
Nikolai, Mathias, Emilie og Sonya

Skole: Elvebakken videregåendeskole

Bra jobba!

Hvorfor valgte dere å bli med i konkurransen?
Vi ble med i kampanjekonkurransen fordi hele klassen fikk som oppgave å utvikle en ide til konkurransen. Det var valgfritt å sende inn, men vi ble så fornøyd med resultatet at vi valgte å gi det en sjanse.

Hva inspirerte dere til å lage akkurat dette bidraget?
Da vi gjorde research så vi alle slags kampanjer som spilte på følelser og tristhet, patos. Vi prøvde å tenke utenfor boksen og kom opp med en ide hvor vi kunne bruke humor som hoved-virkemiddel. Da gjorde vi noe utradisjonelt

Kjenner dere noen som har hatt behov for blodoverføring?
Ja. Bestemoren til Sonya i forbindelse med kreftoperasjon og moren til Nikolai som trengte blod i forbindelse med fødsel.

Vinner 2020

#Giblodreddliv

Team:
Kaja Andersen og Kasia Bobryk

Skole: Nannestad Videregående

Lærer: Tore Andre Ringvold

Kasia (19 år) og Kaja (18 år) går siste året på Nannestad videregående på medier og kommunikasjon. De har vært gode venner siden første klasse og har jobbet sammen på de fleste av gruppeprosjekter.

Kasia har vært interessert i foto fra hun var liten og hun bruker fremdeles mye av fritiden sin på fotografering. Til høsten skal hun studere norsk filologi i Polen. Etter dette har hun planer om å dra på en frivillig veldedighetsreise til Afrika.

Kaja er interessert i videoredigering og spillutvikling. Hun liker k-pop, anime/tegneserier og videospill og blir ofte inspirert av dette i sine produkter. Hun skal starte på folkehøyskole til høsten og hennes drøm er å reise verden rundt.

Bra jobba!

Hvorfor valgte dere å bli med i konkurransen?
Vi fant ut av konkurransen fordi det var en skoleoppgave. Oppgaven var gøy å jobbe med og samtidig utfordret og inspirerte den oss til å gjøre noe nytt og unikt. Vi syntes at formålet var veldig viktig og derfor ville vi bidra.

Hva inspirerte dere til å lage akkurat dette bidraget?
Vi ville lage noe som var enkelt og stilrent, men som likevel skilte seg ut. Vi ville få fram at bloddonasjon angår alle. Det handler om å være et medmenneske. Det kan også være at noen du kjenner en dag vil trenge blod for å overleve, eller kanskje du selv vil trenge det. Vi ville vise hvordan dette skapte et fellesskap mellom oss og hvordan det å være blodgiver kan berøre hjertene våre.

Kjenner dere noen som har hatt behov for blodoverføring?
Kasia har en venninne som hadde kreft og trengte blodoverføringer flere ganger i uken og på grunn av det har Kasia skjønt hvor viktig det er.

Vinner 2018

#UtenRødt

Team:
Sebastian Pandonis, Pernille Reimers

Skole: Rosenvilde Videregående

Lærer: Inger Aartun

Juryens begrunnelse

For en smart idé! På en enkel og virkningsfull måte får arbeidet frem poenget – at uten rødt blir det dødt. Jobben gir også rom for stort engasjement fra forbrukere, blodgivere, bedrifter og andre. Og kampanjen føles også stor og romslig.

Bra jobba!

Vi ønsker at hele Norge skal vite hvor viktig og lett det er å donere blod!

Sebastian og Pernille er begge 19 år og går siste året på Rosenvilde Videregående skole på medier og kommunikasjon. De har jobbet mye sammen over det siste skoleåret og blitt en slags duo når de har gruppeprosjekter. Sammen har de også drevet Beam Studios UB, en ungdomsbedrift som drev med grafisk design og film. Til neste år skal de gå designlinje på Johan Borups Højskole i København.

Sebastian drømmer om å jobbe som art director, deretter starte eget reklame- og designbyrå og danke TRY ut av bransjetoppen. Pernille drømmer å være lykkelig i en kreativ bransje med stabil økonomi og et koselig bosted med fin familie.

Hvorfor valgte dere å bli med i konkurransen?
Vi fant ut om konkurransen først og fremst fordi det var en skoleoppgave, men hadde nok deltatt uansett hvis vi fikk vite om den. Det var en utrolig kul mulighet vi bare måtte gripe!

Hva inspirerte dere til å lage akkurat dette bidraget?
Mange blodgiverkampanjer har veldig likt innhold og ser enda likere ut ut, med dråper, sykehussenger og tørr fakta. Vi tror at folk flest snur seg bort hver gang de ser slike kampanjer, derfor ville lage et nytt og fresht konsept som skiller seg ut og vekker nysgjerrighet og oppfordrer til engasjement hos målgruppen.

Kjenner dere noen som har hatt behov for blodoverføring?
Ingen av oss kjenner noen som har hatt behov for blodoverføring, men begge mødrene våres donerer blod.

Takk for alle stemmer!